Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym wprowadza szereg zmian. Najistotniejsze z nich wiążą się z wymogiem dobrej reputacji przedsiębiorców i osób zarządzających, tj. zasadami obowiązywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009.
Dotychczas prowadzone przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego sprawy w zakresie podejrzenia utraty dobrej reputacji, wiązały się z koniecznością istnienia dwóch prawomocnych decyzji administracyjnych o nałożeniu kary pieniężnej za najpoważniejsze naruszenie określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. W obowiązującej od 15 grudnia 2016 zmianie Ustawy doszło do obniżenia ilości decyzji.
Zmiana Ustawy o transporcie drogowym od 15.12.2016r.
Obecnie wystarczy tylko jedna wykonalna decyzja o nałożeniu kary z katalogu zał. IV rozporządzenia 1071/2009.
Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie mógł wszczynać wobec przedsiębiorcy, zarządzającego transportem lub osoby fizycznej, postępowanie administracyjne w zakresie spełniania wymogu dobrej reputacji.
Ocena dobrej reputacji
W toku postępowania kontrolnego – tj. oceny dobrej reputacji, zgodnie z nowelizacją Ustawy organ w szczególności będzie brał pod uwagę:
Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego
Ponadto znowelizowana ustawa powołuje do życia Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Rejestr będzie zawierał ewidencje:
Rejestr będzie budowany w oparciu o przekazywane informacje od WITD, Policji, Straży Granicznej, Izby Celnej, Inspekcji Pracy, zarządców dróg.
Powrót