SRW NEWS: Wykorzystanie siły cudzoziemskiej w sektorze transportowym

Braki kadrowe w sektorze transportowym stają się coraz większym wyzwaniem dla przedsiębiorstw logistycznych i przewoźników na całym świecie. Z jednej strony mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem gospodarki, a z drugiej z rosnącym zapotrzebowaniem na usługi transportowe, co skutkuje zwiększoną potrzebą wykwalifikowanych pracowników. W odpowiedzi na tę sytuację obserwuje się rosnący trend zatrudniania pracowników cudzoziemskich, który wiąże się zarówno z licznymi korzyściami, jak i wyzwaniami.

Głównym czynnikiem powodującym braki kadrowe w sektorze transportowym jest starzenie się społeczeństwa. W wielu krajach brakuje młodych ludzi, którzy byliby gotowi podjąć pracę w transporcie, a duża część obecnych kierowców znajduje się w wieku przedemerytalnym. Młodsze pokolenia, mimo dużych aspiracji zawodowych, niechętnie wybierają zawód kierowcy, zwłaszcza w kontekście wymaganych uprawnień, doświadczenia oraz często konieczności posługiwania się językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Dodatkowo, długie godziny pracy, rozłąka z rodziną oraz stres związany z wykonywaniem zawodu nie zachęcają do pracy w tej branży, zwłaszcza gdy młodsze pokolenia preferują miejsca pracy, w których obserwuje się postęp technologiczny, jak np. automatyzacja procesów.

Aby zaradzić brakowi pracowników, coraz więcej firm transportowych decyduje się na zatrudnienie osób z zagranicy. W branży transportowej szczególnie popularni stali się pracownicy z Europy Wschodniej, Azji czy Afryki, którzy wykazują większą gotowość do pracy w tej branży, w tym do długich tras oraz pracy w specyficznych warunkach. Cudzoziemcy często akceptują wynagrodzenia niższe niż lokalni kierowcy, co w połączeniu z nowymi regulacjami unijnymi, mającymi na celu wyrównanie płac, sprawia, że coraz więcej obywateli krajów trzecich decyduje się na pracę w polskich firmach transportowych.

Niestety, zatrudnianie cudzoziemców wiąże się z szeregiem wyzwań. Pracodawcy muszą zmierzyć się z wieloma formalnościami związanymi z legalizowaniem zatrudnienia, w tym uzyskaniem zezwoleń na pracę dla osób spoza Unii Europejskiej, co może trwać nawet kilka miesięcy. Wymaga to także odpowiedniego przygotowania do procesu uzyskiwania wiz pracowniczych lub kart pobytu, w tym m.in. potwierdzenia zawarcia umowy czy zapewnienia zakwaterowania, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla pracodawcy.

Cudzoziemscy kierowcy muszą również posiadać międzynarodowe uprawnienia do prowadzenia pojazdów ciężarowych. Kolejnym wyzwaniem są bariery językowe i kulturowe, które mogą prowadzić do problemów w komunikacji oraz przestrzegania procedur obowiązujących w firmach. Aby temu zaradzić, wielu pracodawców inwestuje w kursy językowe oraz szkolenia związane z zasadami obowiązującymi w danym kraju. Organizowane są również programy integracyjne, które pomagają cudzoziemcom w łatwiejszym przystosowaniu się do nowego środowiska pracy.

Zatrudnianie cudzoziemców w sektorze transportowym staje się skuteczną odpowiedzią na braki kadrowe, jednak wiąże się z wieloma wyzwaniami. Firmy muszą nie tylko zadbać o zgodność z przepisami, ale także inwestować w integrację i adaptację nowych pracowników. Długofalowo warto również skoncentrować się na poprawie warunków pracy w całym sektorze, aby zawód kierowcy stał się bardziej atrakcyjny dla nowych pokoleń pracowników.

W przypadku pytań zapraszam do kontaktu:
Katarzyna Kowalska – Ekspert SRW ds. cudzoziemców
Telefon: 663 610 092
e-mail: katarzyna.kowalska@srw.pl

– – –
www.srw.pl
zapytaj@srw.pl / 661 614 615
ul. Karola Miarki 20, 43-190 Mikołów

Powrót

Skontaktuj się z nami