SRW NEWS: Kontrola ITD lub PIP? Nie ryzykuj wysokich kar!

👉 Podczas kontroli w przedsiębiorstwie przez Inspekcję Transportu Drogowego lub Państwową Inspekcję Pracy podstawowymi danymi pobieranymi do analizy są zapisy cyfrowe z kart kierowców i tachografów.
❌ Nieokazanie tych danych jest jedną z najczęstszych przyczyn nałożenia kary, a jej wysokość praktycznie zawsze oznacza karę maksymalną. Za brak jednego dnia zapisów z karty kierowcy lub tachografu grozi kara w wysokości 500 zł. Oznacza to, że nieprzekazanie plików tylko jednego kierowcy za jeden miesiąc może skutkować karą w wysokości 15 000 zł.
‼️ Nieokazanie danych: 500 zł za brakujący jeden dzień z karty kierowcy lub tachografu.
✅ Nawet jeśli nie dokonujemy odczytów w wymaganym terminie, to podczas kontroli nadal mamy możliwość pobrania danych z karty i tachografów. Karta kierowcy zapisuje dane nawet z 3–4 miesięcy wstecz.

👉 Pamiętaj:

  • Kartę kierowcy należy odczytywać maksymalnie co 28 dni jej użytkowania.
  • Tachograf należy odczytywać maksymalnie co 90 dni użytkowania.
  • W przypadku sprzedaży pojazdu – przed sprzedażą należy odczytać tachograf.
  • W przypadku wynajmu pojazdu, nawet na kilka dni – przed jego zwrotem należy odczytać tachograf.
  • W przypadku wymiany tachografu – przed wymianą należy odczytać tachograf.
  • W przypadku wymiany karty kierowcy na nową – starą kartę należy odczytać.


‼️ Niestandardowe przypadki:

  • Kierowca odchodzi z pracy i uniemożliwia odczyt karty – w takim przypadku należy wysłać wezwanie do przedstawienia karty do odczytu. Pismo wysyłamy na znany adres kierowcy znajdujący się w dokumentacji pracowniczej. Wezwanie należy wysłać dwukrotnie – jest to jedyny dowód, który może zostać zaakceptowany podczas kontroli.
  • Zagubienie, uszkodzenie lub kradzież karty kierowcy – w aktach należy przechowywać zaświadczenie z PWPW potwierdzające złożenie wniosku o wydanie duplikatu.
  • Uszkodzenie tachografu – przed jego wymianą należy podjąć próbę odczytu danych (może to wykonać serwis). Faktura za wymianę tachografu stanowi dowód potwierdzający brak możliwości odczytu danych z uszkodzonego urządzenia.


Dobra praktyka:

  • Odczytuj dane za każdym razem, kiedy jest to możliwe – np. po powrocie kierowcy na bazę, przed jego urlopem itp.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z Ekspertem ds. ITD – Marcinem Mączyńskim pod adresem e-mail: marcin.maczynski@srw.pl lub telefonicznie pod numerem: 661 663 032

Powrót

Skontaktuj się z nami