SRW NEWS: Kontrola ITD lub PIP? Nie ryzykuj wysokich kar!
👉 Podczas kontroli w przedsiębiorstwie przez Inspekcję Transportu Drogowego lub Państwową Inspekcję Pracy podstawowymi danymi pobieranymi do analizy są zapisy cyfrowe z kart kierowców i tachografów. ❌ Nieokazanie tych danych jest jedną z najczęstszych przyczyn nałożenia kary, a jej wysokość praktycznie zawsze oznacza karę maksymalną. Za brak jednego dnia zapisów z karty kierowcy lub tachografu grozi kara w wysokości 500 zł. Oznacza to, że nieprzekazanie plików tylko jednego kierowcy za jeden miesiąc może skutkować karą w wysokości 15 000 zł. ‼️ Nieokazanie danych: 500 zł za brakujący jeden dzień z karty kierowcy lub tachografu. ✅ Nawet jeśli nie dokonujemy odczytów w wymaganym terminie, to podczas kontroli nadal mamy możliwość pobrania danych z karty i tachografów. Karta kierowcy zapisuje dane nawet z 3–4 miesięcy wstecz.
👉 Pamiętaj:
Kartę kierowcy należy odczytywać maksymalnie co 28 dni jej użytkowania.
Tachograf należy odczytywać maksymalnie co 90 dni użytkowania.
W przypadku sprzedaży pojazdu – przed sprzedażą należy odczytać tachograf.
W przypadku wynajmu pojazdu, nawet na kilka dni – przed jego zwrotem należy odczytać tachograf.
W przypadku wymiany tachografu – przed wymianą należy odczytać tachograf.
W przypadku wymiany karty kierowcy na nową – starą kartę należy odczytać.
‼️ Niestandardowe przypadki:
Kierowca odchodzi z pracy i uniemożliwia odczyt karty – w takim przypadku należy wysłać wezwanie do przedstawienia karty do odczytu. Pismo wysyłamy na znany adres kierowcy znajdujący się w dokumentacji pracowniczej. Wezwanie należy wysłać dwukrotnie – jest to jedyny dowód, który może zostać zaakceptowany podczas kontroli.
Zagubienie, uszkodzenie lub kradzież karty kierowcy – w aktach należy przechowywać zaświadczenie z PWPW potwierdzające złożenie wniosku o wydanie duplikatu.
Uszkodzenie tachografu – przed jego wymianą należy podjąć próbę odczytu danych (może to wykonać serwis). Faktura za wymianę tachografu stanowi dowód potwierdzający brak możliwości odczytu danych z uszkodzonego urządzenia.
✅ Dobra praktyka:
Odczytuj dane za każdym razem, kiedy jest to możliwe – np. po powrocie kierowcy na bazę, przed jego urlopem itp.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z Ekspertem ds. ITD – Marcinem Mączyńskim pod adresem e-mail: marcin.maczynski@srw.pl lub telefonicznie pod numerem: 661 663 032
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.